Vigyázat!A cikk üt!
Aki már mélyen beleásta magát az iskolás életbe az természetesen tudja, hogy egy-egy évfolyamban négy osztály van, amelyekbe ugyanúgy járnak diákok és hasonló jellegű közösségeket alakítanak ki osztályonként. Általában ezek a közösségek irányítják az osztály életét, már ha van egyáltalán ilyen ...
A bevezetés után arra szeretnék rátérni, hogy bár óriási különbség van egy-egy osztály között, de lényegében mindegyik hasonlóan épül fel.
A bevezetés után arra szeretnék rátérni, hogy bár óriási különbség van egy-egy osztály között, de lényegében mindegyik hasonlóan épül fel.
Lebontva a legalapvetőbb összetevőkre:
-majdnem megegyező korú fiatalok alkotják
-az osztályok koedukáltak, (mind két nem ad résztvevőket a falak közé)
-majdnem mindenkinek ugyanazokkal a problémákkal kell megküzdenie, ami a helyzetükből és a korukból adódik ( pl.:tanulás, pályaválasztás nehézségei, csajozás/pasizás, közutálat :DD )
A lényeg az, hogy az osztályközösség hasonlóan épül fel, mint egy TÁRSADALOM . Ott mindent a pénz, illetve a pozíciók határolnak be, az alapján csoportosítják az embereket. Ez a két feltétel a hatalom alapja. A jóval kisebb szintre lebontott osztályközösségben a "hatalom" alapját tulajdonságok, jellemzők, a közösségben betöltött pozíció határozza meg. A bizonyos hatalmat ami köztisztelettel, önkényes szólásszabadsággal, és az osztályon belüli súllyal jár (súllya van annak amit mond), olyan személyek birtokolják akik nagyszájúak, esetleg néha erőszakosak, közismertek és ehhez még jól szituáltak is. Még egy jellemző: jó adag önelégültség. Persze néha föl lehet rájúk nézni, mert valamiben kiemelkedőt nyújtanak, de ez elenyésző...
Még amivel össze lehetne hasonlítani az osztály rétegződést, az a kaszt-rendszer: de ez nagyon szélsőséges példa, ott nincs átjárás a csoportok között, itt lehetséges ;). Van az a reménysugár, hogy a gyökérből valaha elit tag legyen :DD.
Pontosan nem tudom a létszámokat százalékosan, vagy arányok alapján vázolni, mert lehet teljesen eltérő; viszont a csoportok tükrözik valamennyire a hierarchiát is. Ami még a jellemzésnél problémát jelenthet az, hogy egyénekben nagyon színesek az osztályok, ez a tényező is befolyásolja a rétegződést.
Pontosan nem tudom a létszámokat százalékosan, vagy arányok alapján vázolni, mert lehet teljesen eltérő; viszont a csoportok tükrözik valamennyire a hierarchiát is. Ami még a jellemzésnél problémát jelenthet az, hogy egyénekben nagyon színesek az osztályok, ez a tényező is befolyásolja a rétegződést.
A csoportok:
1.Elit:
Tagjainak létszáma eltérő, az elit majdnem, hogy teljesen zárt, fiúk is, lányok is fellelhetőek a tagjai között.
Feltételek ( dióhéjban ), hogy az elit tagja lehess:
-Külső: legyen bizalom gerjesztő, lányoknál a szépség dominál. Mi a szépség? Az ami érdek nélkül tetszik...hát, mindenkinek más az "érdek":D.
-Ruházkodás: komplikált, domináljon az egyéniség de mégse térj el alapjában véve a többiektől, a tömeg kellékek azért maradjanak ki :D
-Két szó: party arc :D --> vizit legalább minden héten egyszer az emeleten és a föld alatt ;) :D.
-Személyes kedvenceim az elitből az úgynevezett menő lányok: fenti jellemzők+speciális nyávogás és egy olyan megfejthetetlen tulajdonság, ami miatt mindenki kedveskedik velük és ellent mondani nem nagyon tudnak nekik, pedig a legtöbben fúrják őket a hátuk mögött.
Mikor dől el, hogy ki lesz az elit tagja?
Már az első nap az iskolában (gimnázium), az első pillantásoktól kezdve kezd körvonalazódni, de az átjárás a csoportok között azért is lehetséges, mert a jellemfejlődés végterméke lehet a hovatartozás. Ugyebár a gimnazista évek alatt mennek át az emberek a legnagyobb változáson: mind testileg, mind a jellem szempontjából.
Kiesés az elitből kiábrándulás és kiutálás útján lehetséges, illetve ennek ellentettje --> bekerülés "mélyről": ha egy mérvadó tag felkarol valakit és beviszi a csoportba. Érdeke biztos van mindenkinek azért, hogy beletartozzon ebbe a kis közösségbe és ezáltal valamilyen szinten rivaldafénybe fürödjön.
Már az első nap az iskolában (gimnázium), az első pillantásoktól kezdve kezd körvonalazódni, de az átjárás a csoportok között azért is lehetséges, mert a jellemfejlődés végterméke lehet a hovatartozás. Ugyebár a gimnazista évek alatt mennek át az emberek a legnagyobb változáson: mind testileg, mind a jellem szempontjából.
Kiesés az elitből kiábrándulás és kiutálás útján lehetséges, illetve ennek ellentettje --> bekerülés "mélyről": ha egy mérvadó tag felkarol valakit és beviszi a csoportba. Érdeke biztos van mindenkinek azért, hogy beletartozzon ebbe a kis közösségbe és ezáltal valamilyen szinten rivaldafénybe fürödjön.
2.Középosztály:
A középosztály az első és a harmadik csoport közötti átmenet, bár osztályonként változik, de a legnagyobb csoport ez.
Résztvevői általában azok, akik csak úgy naponta elvegetálnak az iskolában nem sok nyommal a hátuk mögött. Erre a csoportra szokták mondani, hogy tömeg, illetve mocsár.
A tömegnek van még egy jellemzője: birka effektus --> ha a fejét jobbra/balra fordítod, akkor jobbra/balra megy. Biztos sokan tapasztalták már, hogyha egy nagy"arc" elmegy egy olyan rendezvényre, programra, amely másokat nem nagyon mozgat, (mert alapból gáznak tartják) hirtelen megnő a létszám...
Ha sokan tartoznak bele, akkor leginkább erre igaz, hogy több kisebb csoport, klikk található határain belül.
A klikkek 4-5 fős kis létszámú közösségek, jellemző rá néha, hogy csak lányok vagy fiúk alkotják. Általában egy közös érdeklődési kör alapján alakulnak, egy összetartó erő vagy stílus; gondolok itt a zenére, sportra, öltözködésre. Egy csoportnak is lehet az alapja pl.: egy stílus: emo, rock vagy ha mindenki diszkós akkor ez lesz az alap... De a csoportok kialakulása inkább ezektől elvonatkoztatott, mélyebb dolgokra épül. Utalok itt újra a már fentebb említettekre illetve arra, hogy mennyire közösségi ember valaki és mennyire tud feloldódni az adott közegben.
3.Gyökerek:
Ez a csoport egy gyűjtőcsoport, résztvevői: akikben a többiek nem nagyon találnak perspektívát, illetve nem igazán akarnak vagy tudnak részt venni a közösségben.
Általában külsejük és ruházkodásuk semmi extrát nem takar és kitörésre sincs nagyon lehetőségük egyéb dolgok miatt. Jellemzőjük még, hogy általában ha valamilyen közösségi feladatot kell megcsinálni és a többiek húzzák a szájukat, mindig ők maradnak akik elvégzik.
Az ember először külső alapján ítél, (ennek egyik alapfeltétele a ruházkodás) igen ez egy ilyen igazságtalan rendszer. Akik legyökereznek valakit, azt tehetik kinézet, illetve megnyilvánulások alapján.
Van egy észrevételem: aki elhiszi magáról, hogy gyökér az úgy is viselkedik. Beleszürkül a környezetébe és változtatni nem igazán próbál a helyzetén.
Ismerek egy olyan lányt, aki feltünően gyökér volt mindkét szempont szerint. Annyit változtatott, hogy elment kozmetikushoz, fodrászhoz, szemüveg helyett kontaktlencse, más jellegű ruhák és láss csodát rá se ismertem ezek után.
Van egy észrevételem: aki elhiszi magáról, hogy gyökér az úgy is viselkedik. Beleszürkül a környezetébe és változtatni nem igazán próbál a helyzetén.
Ismerek egy olyan lányt, aki feltünően gyökér volt mindkét szempont szerint. Annyit változtatott, hogy elment kozmetikushoz, fodrászhoz, szemüveg helyett kontaktlencse, más jellegű ruhák és láss csodát rá se ismertem ezek után.
Változtatni lehet...minden a fejben dől el :P .
Muszáj megemlítenem: mivel ez a létesítmény mégis csak egy tanintézet, ahol nap mint nap eredményeket kell elérni, ezért az iskolai teljesítmény alapján is be lehetne osztani az embereket különböző csoportokba... így nagyon könnyű dolgunk lenne ;) .
Meggyőződésem, hogy a csoportok tagjai kerek perec nem állítják, hogy ők biztosan az elit tagjai, illetve gyökerek, vagy mocsár, de van egy igen erős sejtésük...
Ha valaki megsértődne ezen az egyéni szocprobléma.
Biztos sokan kérdezik majd ezek után: te hova tartozol...? Hát srácok a rendszert én teremtettem, én felette állok :D .